アメリカ・サンフランシスコ現地時間で3月16日(月)から4日間開催される予定の「Game Developers Conference 2020」(GDC、ゲーム開発者会議)への参加中止を発表する企業が次々と現れている。
日本時間2月27日(木)には、新たにMicrosoft、Unity Technologies、Epic GamesおよびUnreal Engineがそれぞれ、GDCへの参加中止を発表している。理由についてはいずれも、新型コロナウイルス感染症(COVID-19)に対する感染リスクの懸念が挙げられている。
なお、MicrosoftはGDCで実施予定であった開発者向けセッションを、自社の公式サイト上で配信する予定だ。
After a close review of guidance by global health authorities and out of an abundance of caution, we've made a difficult decision to withdraw from participating at Game Developers Conference 2020 in San Francisco: https://t.co/PD86eZ6FIN
— Microsoft Game Dev (@MSFTGameDev) February 27, 2020
Here at Epic we were excited about participating in GDC 2020. Regrettably, uncertainty around health concerns has made it unviable to send our employees, and so we have made the difficult decision to withdraw attendance.
— Unreal Engine (@UnrealEngine) February 27, 2020
Stay tuned for Epic news and more through other channels.
加えて、『Killer Instinct』や『Divekick』などの開発で知られるIron Galaxy Studiosは2月28日(金)、GDCへの参加中止を決定したことをTwitter上で伝えた。
As you’ve probably heard by now, a lot of game companies have canceled travel to GDC this year due to concerns about Coronavirus / COVID-19. Based upon our desire to put everyone’s safety first, we have also made the decision to officially pull out of GDC.
— Iron Galaxy Studios (@IronGalaxy) February 27, 2020
ソニー・インタラクティブエンタテインメント(SIE)とフェイスブックおよびOculusは2月21日、いち早く不参加を表明し、大きな波紋を呼んだ。この際GDCの運営側は、公式サイトにて感染予防に関する情報を公開。安全性を強調していたが、事態の鎮静化には至らなかったようだ。
また、2月24日にはコジマプロダクションもGDCへの参加取りやめを発表し、小島秀夫氏による『デス・ストランディング』のデザイン哲学について語るセッションや、同社のAIプログラマーであるエリック・ジョンソン氏のセッションが中止となった。
2月25日には、エレクトロニック・アーツ(EA)の製品開発スペシャリストであるAlex Sherer氏が、GDCへの参加を取りやめる方針をビジネスSNSのLinked in上で伝えている。さらに同日、ゲーム系ファンドのKowloon NightsもTwitter上で参加取りやめの方針を伝えた。
We have cancelled our in-person meetings and will be taking them remotely another time – thank you for your understanding and we hope everyone attending has a great (and safe) GDC!
— Kowloon Nights (@KowloonNights) February 24, 2020
ライター/ヨシムネ